Prof. Romics Imre urológus

Panaszok és kezelésük

Vizelési panaszok

és gyakran jár vécére? Fáj? Csíp? Oka lehet gyulladás, de menopauzában hormonhiány is. Elcsepeg a vizelete köhögéskor vagy hirtelen jön az inger? Hólyagsüllyedés, túlműködéses hólyag lehet a háttérben. Hölgyeknél a vizeletvizsgálat az első, de ultrahang is szükséges lehet. A vizeletvesztést köhögtetés, préselés alatt vizsgáljuk. Vannak bonyolultabb – fájdalmatlan – vizsgálatok is. A kezelés a betegségtől függően gyógyszeres, illetve műtéti.

A húgyivarszervek elhelyezkedése

Férfi és éjszaka ki kell menni? Gyakran és vékony sugárban vizel nappal is? Elcsepeg? Csíp? Telt vagy állandó vizelési érzése van? A tünetek mögött jóindulatú prosztata-megnagyobbodás, prosztatagyulladás, hólyagkő, gyulladás, fertőzés, húgycsőszűkület, ureterkő lehet. Van megoldás mindegyikre! A vizsgálatok: fájdalommentes vizelet- és ultrahang-, esetleg röntgenvizsgálat. Ha szükségesnek tűnik vért is veszünk vizsgálatra. A panaszok megoldása lehet gyógyszeres, végső soron műtéti.

Véres vizelet

Azonnali urológiai vizsgálat szükséges. Daganat is és banális gyulladás is lehet a háttérben. Esetleg véralvadásgátlót szed? Ha véralvadásgátló-túladagolásról van szó, annak csökkentése megállítja a vérzést. A lényeg: ne várjon, egy egyszerű vizsgálat megnyugtathatja!

A fenti vizsgálatokon kívül szóba jöhet a hólyagtükrözés is.
Nőknek kis beavatkozás, de férfiaknak – helyi érzéstelenítés után, un. flexibilis, hajlítható eszközzel végezzük – sem fájdalmas. Oka lehet hólyag-, de vesebetegség is. Ultrahangvizsgálat mellett CT-vizsgálatra is szükség lehet. Elvégezzük, illetve megszervezzük.

Tompa derékfájás

Az oka lehet vesekő, ciszta, daganat, ha lázzal jár, vesegyulladás, de lehet, hogy csak megemelte magát, „meghúzta a derekát”. Urológiai, ultrahang-, röntgen-, vizeletvizsgálat kizárhatja az urológiai eredetet. Gyakran nem veseeredetű a mozgással összefüggő deréktáji fájdalom. Ugyanakkor lehet valakinek olyan gerinckopása, amelyik fáj és olyan vesedaganata, ami nem. Ultrahanggal majdnem minden vesebetegség megállapítható.

Deréktáji görcsök

Okozhatja vesekő, ureterkő. (ureter=húgyvezeték=vesevezeték)
Az akut vesegyulladás főként nők betegsége. A típusos lefelé sugárzó görcsök esetén az alapvető vizsgálat egy ultrahang. A vesekövet “kimutatja”, de az ureterkövet nem. Utóbbinak a következménye látható az ultrahangvizsgálat során: ha vizeletelfolyási-akadály van, akkor a vese “pang”, azaz a vizeletelfolyás akadályozott és a vizelet a vesében felismerhető. A kő pontos lokalizációjához röntgenvizsgálat szükséges. Többnyire elég egy kontrasztanyag nélküli felvétel.
Vesegyulladás is okozhat fájdalmat, kevésbé görcsös jellegű. Vizeletvizsgálat mindig, vérvizsgálat gyakran szükséges.

Vesekövek, ureterkövek

Testen kívüli energiával zúzzuk össze a köveket. A már apró kövek el tudnak távozni a húgyvezetékből a húgyhólyagon és a húgycsövön át.

A veséből el tud távozni az összezúzott kő.

Heveny panaszokat is okozó vese- és húgyvezetékkövek kórismézése ultrahanggal, röntgennel, ritkán CT-vel történik. A kövek nagy része spontán ürül, de addig sok panaszt okozhat. Néha intézeti felvétel is szükséges a kő „kihajtásához”. Kisebb, nem távozó köveket össze lehet zúzni testen kívüli lökéshullám kezeléssel (ESWL a kezelés rövidített elnevezése).
Szükség esetén endoszkóposan végzünk kőeltávolító műtéteket. Endoszkópos műtét: a testbejutáshoz néhány cm-es vágás is elegendő, a műszerek mozgása minimális, az endoszkópos eljárás kíméli a vesét. Így a hegesedés, összenövések kockázata alacsony, csökken a fájdalom, a kórházban töltött idő és a felépülés időtartama.

Alhasi fájdalmak

Háttere mindkét nemben lehet gyulladás, hólyagbántalom, „kismedencei fájdalom szindróma”, férfiaknál prosztataprobléma. Gondolni kell nőgyógyászati és sebészeti bélbetegségekre is. A tünetek alapos kikérdezése, has tapintása, ultrahang- és laborvizsgálatok segítenek a kórismézésben. A vizeletvizsgálat itt is elengedhetetlen, amely szinte minden urológiai betegség felismeréséhez szükséges.

Hereelváltozások

Észlel-e bármilyen változást a herékben, a herezacskó bőrén, a hímvesszőn? Daganat, gyulladás, herevízsérv, herevisszeresedés (varikokele) és számos más betegség lehet a változás oka. Itt is az ultrahang, a gondos tapintás az alapvető, de vérvételre is szükség lehet. A legfontosabb, hogy fiatal (néha idősebb) férfiak esetében a heredaganatot gyorsan felismerjük és késlekedés nélkül kezdjük el kezelni!

Húgycsőfolyás, égető érzés

A háttérben mindig gyulladás van. Elengedhetetlen a vizelet általános bakteriológiai vizsgálata. Gyógyszerrel meggyógyítható.

Fejlődési rendellenességek

A második leggyakoribb a szív- és érrendszeri elváltozások után. Az urológiai rendellenességek sebészileg korrigálhatóak. Általában már gyerekkorban felfedezésre kerülnek, mert láthatóak, illetve panaszt okoznak a fejlődési rendellenességek. Ami nem látható: a kettős vese vagy húgyvezeték, esetleg az egyik vese hiánya; ezek talán sose kerülnek kórismézésre. Igaz, ma már előbb-utóbb ultrahangvizsgálaton részt vesznek az emberek, ott kiderülhet. Nem mindig kell korrigálni a fejlődési rendellenességet. Ellenőrizni azonban szükséges: képalkotó eljárások – CT, röntgen, ultrahang – információi elegendők szoktak lenni.

Férfiak „ereje”

Az idővel csökken. Többnyire tudunk segíteni! Az “erőt” persze sok minden gyengítheti. Például cukorbetegség, sőt gyógyszermellékhatás is! A beteg teljes fizikális vizsgálata, vér-, vizeletvizsgálat is szükséges. A legtöbb esetben ultrahangvizsgálat is javasolt.
Seregnyi urológiai tünet és betegség van még, amely a fenti felsorolásban nem szerepel. Ezekről írtam tankönyvet, de számos ismeretterjesztő könyvet is írtam és szerkesztettem:
  • Romics I.-D. Bach: Urológiai ultrahang-diagnosztika (Akadémiai Kiadó 1990)
  • Romics I.-M. Goepel: A hólyagdaganatok diagnosztikája és terápiája (Akadémiai Kiadó 1993)
  • Romics I.-M. Goepel: A prosztatarák diagnosztikája és terápiája (Akadémiai Kiadó 1995)
  • Romics Imre: Benignus Prostata Hyperplasia (Golden book 1996)
  • Romics Imre: A férfi nemi szervek és betegségeik (SubRosa Kiadó 1997)
  • Romics I.-M. Goepel: A here- és vesedaganatok diagnosztikája és terápiája (Akadémiai Kiadó 1998)
  • Romics Imre-Fekete Ferenc: Urológia mindenkinek (Springer Kiadó 2001)
  • Romics Imre: A prosztata betegségei (White-golden book 2005)