Prof. Romics Imre urológus

Urológiai daganatok

Jóindulatú prosztatadaganat – BPH (benignus prostata hyperplasia)

Idősödő férfiak jellemző tünete a prosztata megnagyobbodása okozta éjszakai vizelés, a gyakori nappali vizelés és a csökkent vizeletsugár. Ezek komplikálódhatnak hólyagkővel, hólyagfertőzéssel és más betegségekkel. Kivizsgálása egyszerű: ultrahanggal és vizeletsugár-mérővel. A kórisme a tünetek és a fenti vizsgálatok alapján egyértelmű, természetesen gyakori vizelést még sok más betegség is okozhat. Az enyhébb tüneteket okozó BPH kezelése gyógyszeres, míg a műtéti többnyire endoszkópos (húgycsövön keresztül) úton történik. A műtét olyan, mintha egy vízcsőből a vízkövet kikaparnánk, így a cső átmérője ismét a régi… Az alábbi ábra mutatja a prosztata megnövekedését és az így okozott elváltozást a húgycsőben és a hólyagban.

A megnagyobbodott prosztata a hólyag alatt helyezkedik el.

Minden urológiai szervnek lehetnek rosszindulatú daganatai. Leggyakoribb a prosztatarák, melynek megelőzését alább részletezem.

Prosztatarákszűrés

A legalapvetőbb, amit egy férfi tehet az egészsége megőrzéséért. Egyperces vizsgálat, egy vérvétel, és megnyugodhat. Ha a családban volt prosztatarák (ismert adat, hogy prosztatarák esetén nem ritka a családi halmozódás) és elmúlt 45 éves, keressen fel egy urológust! A PSA (prosztata specifikus antigén) szintjének vérből való mérése az első lépés. A daganatot kizárni vagy bizonyítani egy 2-3 perces szövetmintavétellel (biopszia) tudjuk.

Ultrahang segítségével célozzuk a prosztatát

A prosztatarák kezelése

A kezelés a betegség kiterjedésétől és a biopszia során nyert szövetminta agresszivitásától, azaz rosszindulatúságának fokától függ. Kezelése lehet sebészi, gyógyszeres, sugárkezelés, vagy akár ezek kombinációja.
A prosztatarák kezeléséről évente dolgozatok ezrei, könyvek tucatjai jelennek meg. Egyetértés van abban, hogy azokat a daganatokat, amelyek csak a prosztatában (és nem a körülötte lévő szövetekben) vannak, el kell távolítani.

A prosztata eltávolítása

Akkor is érdemes eltávolítani a prosztatát, ha un. lokálisan előrehaladt prosztatarákról van szó, ami azt jelenti, hogy a daganat a prosztata közvetlen környezetét is elérte. Ebben az esetben a sebészeti műtétet kiegészítő sugár és/vagy hormonális gyógyszerterápiával hosszantartó, kiváló állapot érhető el. Előrehaladott, áttétes daganatos betegek is sokáig panaszmentessé tehetők hormonális és/vagy kemoterápiás kezeléssel. Hazai viszonylatban egyike vagyok a legtöbb radikális prosztataeltávolítás műtétet végzőknek: közel 500 ilyen esetet operáltam.

Vesedaganatok

Vagy véletlenül kerül felfedezésre egy ultrahang-, vagy CT-vizsgálat során, vagy panaszt okoz, ami leggyakrabban vérvizelés. Ritkán deréktáji fájdalom hívja fel rá a figyelmet. Kezelése műtéti, de kedvező esetben a vese egy része megtartható. Előrehaladott esetben az utóbbi években felfedezett gyógyszeres, tablettás terápiával egészítjük ki a műtétet. Önmagában a gyógyszeres, vagy sugárterápia nem alkalmas a vesedaganat kezelésére.

Hólyagdaganatok

Gyakrabban fordul elő dohányzókban és első tünete szinte mindig a véres vizelet. Ultrahang kimutathatja a daganatot, de a legbiztosabb az egy-két percig tartó fájdalmatlan hólyagtükrözés. A vizsgálatokat (ultrahang, tükrözés) várakoztatás nélkül magam végzem.
Alapvetően kétféle betegség van.
Az egyik, – a népnyelv polipusnak, polipnak hívja – gyakran visszatér, de jól gyógyítható.
A másik ritkább, a hólyag falát is elfoglaló, nagyobb sebészi beavatkozással jár. A szövettani vizsgálatok döntik el, melyikről van szó. Az esetek nagy hányadában húgycsövön keresztül távolítjuk el a hólyagdaganatot.

Heredaganatok

Szerencsére ritka, ugyanakkor fiatal férfiakat érint. Leggyakrabban maga a beteg észleli a göböt, csomót a herében és keresi fel az urológust. Néha elég csak a daganat eltávolítása, de gyógyszeres terápiára is szükség lehet. Túlnyomó többségük meggyógyítható.